Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Styczeń

Potencjał edukacyjny 7 z 10 gwiazdek
7 / 10
Atrakcyjność dla widza 7 z 10 gwiazdek
7 / 10

Rekomendacja ZEF

Styczeń to niezwykle intrygująca, impresyjna i bardzo emocjonalna produkcja, autorstwa Łotysza Viestursa Kairissa.  Opowiada o niepodległościowym zrywie Łotyszów w styczniu 1991. Brutalna rzeczywistość jest tłem przyspieszonego dorastania bohaterów. Twórcy poruszają wiele wątków: pierwsza miłość, przyjaźń, bunt, marzenia, sztuka, relacje syna z ojcem, życiowe wybory, śmierć, podziały wśród ludzi.  

Film stanowi znakomitą lekcję historii najnowszej, dostarczając wiedzy o odzyskiwaniu wolności przez republiki nadbałtyckie i rozpadzie ZSRR. Kilka scen ukazuje także momenty, w których kształtuje się społeczeństwo obywatelskie, angażujące się do wspólnych działań. Te wątki mogą być tematem lekcji historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Mogą być również wykorzystane do wskazania podobieństw, konotacji i odniesień do aktualnej sytuacji wojennej w Ukrainie.

Dodatkowo, co stanowi wielki atut filmu, historia opowiedziana jest z punktu widzenia 19-latka, dzięki czemu staje się bliska dla młodych odbiorców. Świetnie zagrany Jazis przeżywa rozterki, wchodzącego w dorosłość, wrażliwego chłopaka z artystyczną duszą, doświadcza pierwszej miłości, imprezuje z przyjaciółmi, szuka swojej drogi życiowej. Jego przeżycia mogą być pretekstem do rozmów wychowawczych o problemach wieku dojrzewania.

Styczeń ma wiele tropów filmowych. Bohaterami są studenci szkoły filmowej, więc ich rozmowy toczą się często wokół postaci reżyserów, będących ich idolami i na tematy związane z procesem tworzenia filmu. Jest również dobrym tekstem do analizy filmowych środków wyrazu:  mozaikowego sposobu prowadzenia narracji, roli muzyki w filmie, oddziaływania montażu.  Znakomite są zdjęcia Wojciecha Staronia, zróżnicowane w zależności od tego, co jest właśnie pokazywane: chropowate, stylizowane na dokumentalne w scenach ulicznych, a poetyckie, wystylizowane w ujęciach kręconych przez Jazisa. Forma nie jest łatwa, ale tym bardziej można o niej z młodzieżą dyskutować. 

Film wymaga omówienia kontekstu historycznego. Jest to konieczne dla jego zrozumienia.

Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film; Elżbieta Piotrowicz, Małgorzata Stasikowska-Lis, Karol Szafraniec

STYCZEN+plakat+4

Ocena natężenia treści spornych: mało

Odczuwalne jest poczucie zagrożenia w czasie rozruchów ulicznych i niebezpieczeństwa podczas interwencji wojsk sowieckich. Występują sceny przemocy, pokazane są ofiary śmiertelne i ranni demonstranci. W niektórych ujęciach pojawiają się papierosy, alkohol i seks.


Metryka filmu

Opis filmu

Jest rok 1991 na Łotwie. Świat dziewiętnastoletniego, początkującego operatora filmowego Jazisa pogrąża się w chaosie, gdy zostaje wciągnięty w pokojowe protesty ludzi przeciwko próbie przejęcia władzy w jego kraju przez armię sowiecką. Film to autobiograficzne spojrzenie na przewroty polityczne na początku lat 90., które zmieniły życie mieszkańców byłego Związku Sowieckiego. Jazis i jego przyjaciele - Anna i Zeps - są ambitnymi filmowcami, próbującymi realizować swoje marzenia o kręceniu filmów, gdy upadek systemu politycznego w regionie pogrąża ich plany, więzy rodzinne i przyjaźń. Ich doświadczenie i uczestnictwo w pokojowym oporze staje się decydującym momentem ich dorastania.

Film zadedykowano wszystkim filmowcom, którzy zginęli, dokumentując historię.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.