Magdalena Nieć w swoim samodzielnym debiucie reżyserskim nawiązuje do klasycznej książki, którą Polacy czytają jako dzieci od pokoleń. Wykrawa z niej przede wszystkim wątek kolei i przyjaźni z psem. Resztę stanowi unowocześniony retelling, którego częścią jest całkowicie nowa historia, mówiąca o chorej dziewczynce, jej rodzinie i tym, jak szukać pieniędzy na leczenie – w czym pomocne okażą się media społecznościowe i tytułowy pies. Ostatecznie historia dobrze się kończy, co ma ogromne znaczenie, gdyż film miał nie wywoływać traumy związanej z książką, jednocześnie przywołując to, co było w niej przyjemne. Produkcja jest miłą rozrywką dla całej rodziny, ale starszym (w tym starszym dzieciom) może wydawać się nieco zbyt prosta, dziecinna. Warto pamiętać, że domyślnymi odbiorcami są jednak przede wszystkim osoby z wczesnych klas szkół podstawowych, które mogą oglądać film wraz ze starszymi, pamiętającymi pierwowzór. Dzięki seansowi można wspólnie przeżywać różne emocje; niektóre sceny są śmieszne, inne dramatyczne, a jeszcze inne bardzo wzruszające, co może być dla niektórych najmłodszych odbiorców sporym emocjonalnym wyzwaniem. Na bazie filmu można rozmawiać o wielu poważnych sprawach: ciężka choroba i związane z nią obawy, nawet myślenie o śmierci; miłość i oddanie w rodzinie; wartość nadziei, pomocy i empatii, sposoby wychowywania dzieci (kontrast między dwoma ojcami i ich metodami); relacje ludzi ze zwierzętami; różne aspekty funkcjonowania internetu i nowych technologii- w tym pozytywna rola mediów społecznościowych.. Twórcy zwracają uwagę na daleko idące wpływy jakie mają influencerzy, zauważają również wielki potencjał zbiórek crowdfundingowych. W filmie wykreowano ciekawy świat skupiony wokół stacji kolejowej Maritimska. Z jednej strony jest on bardzo współczesny, ale z drugiej ma w sobie pewną nostalgię za przeszłością, austrowęgierskimi, galicyjskimi stacyjkami, obsługiwanymi przez personel w starannie wyprasowanych mundurach. Funkcje i wartość takich rozwiązań realizacyjnych można poruszyć w rozmowach z nieco starszymi odbiorcami. Osobnym ciekawym tematem jest kwestia ekranizowania znanych książek – na ile mogą się one różnić od oryginału, a jeśli się różnią, to dlaczego i co z tego wynika. Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film; Kaja Łuczyńska, Elżbieta Piotrowicz, Karol Szafraniec |