Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Pies i robot

Potencjał edukacyjny 9 z 10 gwiazdek
9 / 10
Atrakcyjność dla widza 8 z 10 gwiazdek
8 / 10

Rekomendacja ZEF

Mądry, ciepły, inspirujący film. Unikatowa problematyka ujęta w formie doskonałej animacji wyjątkowo porusza wrażliwość widza. Tematy relacji, samotności, rozstania i tęsknoty to fundamentalne zjawiska wczesnej młodości, ale również życia dorosłych. Reżyser Pablo Berger rysuje na ekranie bardzo nowoczesną historię o potrzebie kontaktu i rozumieniu swoich potrzeb i granic.

Animowany świat Psa i robota jest antropomorfizowany. Psy, które w „naszym świecie” stają się często lekarstwem na ludzką samotność, w wizji hiszpańskiego autora są pełnoprawnymi obywatelami Nowego Jorku. Tytułowy Pies, który podejmuje decyzję o kupieniu sobie robotycznego przyjaciela, rozpoczyna tym samym wielką, emocjonalną podroży do zrozumienia, co to znaczy prawdziwa przyjaźń, a co jeszcze ważniejsze – co to znaczy dbać o prawdziwą przyjaźń. Pies i robot uczy, że szacunek do wspólnie przeżytych chwil to rzecz warta pielęgnowania, a relacje interpersonalne nie są raz na zawsze nam dane i niezmienne – o nie też należy dbać. Na szczególną uwagę zasługuje postać tytułowego Robota, którego twórcy w piękny sposób „uczłowieczyli”. W jego – często smutnych, zatroskanych – oczach kryje się morze wrażliwości, w którym warto, aby widzowie – zarówno ci mniejsi jak i więksi – zdecydowali się zanurzyć.

Głębia metafory, która wydarza się między psem i robotem sytuuje film jako dzieło o charakterze wręcz terapeutycznym, inspirującym do psychologicznej pracy z nastolatkami lub rozwijaniu ich wrażliwości na problemy bycia w związkach przyjacielskich czy miłosnych. Dla wielu nastolatków triada bliskość – samotność – oddalanie się (i przeżywanie emocji w tej kombinacji) to jedne z najtrudniejszych wątków dorastania. Ten film pozwala uwolnić swoje emocje, które musiał w swoim życiu przeżywać każdy, kto stracił lub oddalił się od swego przyjaciela, cały czas nosząc jego obecność w sobie. Ten rzadko pedagogicznie rozpatrywany problem, został w tym filmie poruszony po mistrzowsku.

Warto zwrócić uwagę na bardzo dobrze dobraną ścieżkę dźwiękową, trafne oddanie atmosfery Nowego Jorku lat 80. oraz wiele nawiązań do różnych tekstów kultury (np. Czarnoksiężnik z Krainy Oz, Lśnienie, Nosferatu – symfonia grozy). Te ostatnie mogą czasami sprawiać problem, szczególnie młodszym widzom.

To jeden z tych filmów, których potencjał edukacyjny oznacza  wartość wychowawczą ponad inspirację do typowo szkolnej praktyki. Jedynie zostaje z pytaniem o relację między formą a treścią, ponieważ plastyczność głównych postaci zbliża je do mniejszych odbiorców, natomiast treściowo bliżej mu dla nastolatków i starszych widzów. Dla niektórych młodszych widzów problematyczna też może być długość (czas trwania) filmu.

Film oceniało 5. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Jarosław Basaj, Marcin Drzazga, Diana Dąbrowska, Agata Hofelmajer-Roś, Agnieszka Piotrowska-Prażuch

 

Pies-i-robot_plakat

Ocena natężenia treści spornych: bardzo mało

Pokazywanie środkowego palca przez bohaterów. Sceny związane z porzuceniem tytułowego robota mogą wzbudzać silne emocje u szczególnie wrażliwych widzów.

 

Metryka filmu

Opis filmu

Nowojorski czworonóg dzięki koledze wreszcie odżywa. Ma już z kim długie godziny grać w gry wideo, jeździć na rolkach w Central Parku i podziwiać zachody słońca. Podczas pewnej wizyty nad morzem zdarza się jednak nieszczęśliwy wypadek: Robot rdzewieje i znieruchomiały grzęźnie w piasku. Pies próbuje za wszelką cenę go uratować. Włamuje się nawet na plażę, przez co trafia za kratki! Pozbawiona dialogów animacja, która zapewni nostalgiczną podróż śladami estetyki, stylu życia i muzyki lat 80., uczy, dlaczego warto dbać o swoje relacje i jak pielęgnować te piękniejsze wspomnienia. Film powstał na podstawie powieści graficznej Sary Varon.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.