Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Jutro będzie nasze

Potencjał edukacyjny 8 z 10 gwiazdek
8 / 10
Atrakcyjność dla widza 9 z 10 gwiazdek
9 / 10

Rekomendacja ZEF

Jutro będzie nasze to opowieść o Delii-matce, żonie, gospodyni domowej, kobiecie pracującej, kimś z tzw. dołów społecznych, Włoszce - która po raz pierwszy w życiu ma szansę oddać swój głos w wyborach i ogólnokrajowym referendum (podobnie jak inne obywatelki Italii) może o czymś zdecydować - czy jej kraj ma być monarchią czy republiką?

Aby móc zagłosować, bohaterka musi najpierw zmierzyć się z trudną sytuacją w domu - jest źle traktowana przez swojego męża, co w rzeczywistości po-faszystowskich, patriarchalnych Włoch (mimo zakończenia II Wojny Światowej) uznawane jest niestety za normę społeczną. Pozycja kobiety w społeczeństwie jest związana przede wszystkim z ogniskiem domowym i rodziną, a jej ciężka praca nie jest doceniana.

W swoim filmie Paola Cortellesi opowiada o poważnych sprawach w ciekawy i często zaskakujący sposób; świadomie łączy rejestry komediowe z dramatycznymi, przedstawia życie Delii w konwencji smutnego filmu neorealistycznego uzupełnionego o tonację komediową czy wręcz musicalową, żeby przedstawienie przemocy nie było aż tak dosłowne (co nie znaczy, że słabsze w swym działaniu).

Jutro będzie nasze uczy widzów tego, jak może być przedstawiana - w sposób skuteczny i nieoczywisty wizualnie - przemoc. Tak żeby nie odwracać od niej wzroku, a zastanawiać się nad mechanizmem jej powstawania/egzekwowania. Pomyśleć, kto jest ofiarą, kto jest oprawcą? Czyj głos pozostaje w debacie społecznej z trudem wysłuchany, wręcz niewidzialny?

To również piękna opowieść o miłości między matką i córką. Matką, która rozumie wreszcie, że „lepsze jutro” dla córki to nie dobre zamążpójście, tylko edukacja, samodzielność.

Pomimo osadzenia w konkretnych realiach, film ma wymiar uniwersalny; temat przemocy wobec kobiet/przemocy rodzinnej wyrasta ponad czas i miejsce akcji i odnosi się także do współczesności. Życiorys i przemiana Delii wybrzmiałaby tak samo autentycznie w różnych językach, innych kulturach.

Jest także niezwykle ważny z perspektywy rozwijających się narracji herstorycznych; seans może być okazją do rozmowy o historii emancypacji kobiet, dynamice przyznawania kobietom praw wyborczych w różnych krajach, o modelach rodziny i o zmianach społecznych ról przypisywanych płciom.

Bohaterka podlega przemocy fizycznej, seksualnej, psychicznej i ekonomicznej ze strony swojego męża, a jej historia rozgrywa się na tle powojennych realiów włoskiego społeczeństwa, widoczne są więc konteksty polityczne, PTSD doświadczane przez mężczyzn walczących w wojnach, rodząca się świadomość feministyczna Włoszek.

Trudna i miejscami bolesna opowieść o rodzinie Delii pozwala poruszyć temat wzorców wychowania i relacji między członkami rodziny, a także zaktualizować problemy, które są udziałem Delii i jej dzieci, uwrażliwiając uczennice i uczniów na dostępne tu i teraz mechanizmy przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Jutro będzie nasze jest nieoczywistym przykładem filmu z potencjałem edukacyjnym - w ciekawej, czasem niemal rozrywkowej formie reżyserka opowiada nie tylko o trudnym losie kobiet, ale również o tym, jak walczyły i zdobywały swoje prawa. Jest więc interesującą lekcją historii i praw obywatelskich, uświadamiającą jak rzeczy wydające się integralną częścią codzienności, zostały uzyskane niedawno temu.

Chociaż usłyszymy w filmie wiele przekleństw i brzydkich określeń (również używanych przez dzieci, synów bohaterki), to są one funkcjonalne - oddają zarówno charakter ówczesnej rzeczywistości (prawda historyczna, kwestia niskiej klasy społecznej, z której wywodzą się bohaterowie opowieści) i są istotnym aspektem elementów komediowych.

Fabularny zwrot akcji może inspirować do rozmowy o konwencjach gatunkowych, naszych oczekiwaniach z nimi związanych, emocjach, które odczuwamy, oglądając filmy określonego gatunku. Całość zrealizowana jest w pięknej czerni i bieli, ukazującej nieco zmurszałe piękno powojennego Rzymu.

Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Justyna Budzik, Diana Dąbrowska, Mateusz Żebrowski


jbn-plakatpl-lq

Ocena natężenia treści spornych: umiarkowanie

Sceny przemocy domowej (fizycznej i psychicznej wobec kobiet i dzieci; w tym - sugestia gwałtu małżeńskiego) - wzięte jednak często w nawias musicalowo-komediowej konwencji, dzięki czemu mogą być łatwiejsze do zniesienia. Wiele wulgaryzmów (także wypowiadanych przez dzieci).


Metryka filmu

Opis filmu

Delia urabia sobie ręce po łokcie, a w zamian dostaje tylko kolejne razy, pretensje i fochy. Jest również przekonana, że szykującą się do zamążpójścia córkę czeka podobny los. Jednak pewnego dnia przychodzi do niej list, który prowokuje ją do buntu i skłania do zaskakująco śmiałych czynów, których nikt się nie spodziewa po gospodyni domowej. Jutro będzie nasze emanuje duchem zmiany, wiarą w siłę kobiet i kobiecą solidarność. Jest też odą na cześć pięknych, acz burzliwych relacji matek z córkami. 
 
Ten włoski przebój rozgrywa się w podnoszącym się z kryzysu powojennym Rzymie i nawiązuje do dzieł neorealizmu, w szlachetną tradycję wkłada jednak współczesne treści; mówi o zbiorowym przebudzeniu, o kobietach, które jako pierwsze odważyły się przeciwstawić dziedzictwu przemocy. Przeplatający śmiech i łzy, wprost dotykający bolesnych doświadczeń, a przy tym lekki jak rzymskie wakacje film Cortellesi dowodzi, że przyszłość leży – dosłownie – w naszych rękach. Czy od czasów naszych babek coś dla siebie wywalczyłyśmy? Tak, i lepiej mocno tego pilnujmy, mówi reżyserka.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.