Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Io

Potencjał edukacyjny 7 z 10 gwiazdek
7 / 10
Atrakcyjność dla widza 7 z 10 gwiazdek
7 / 10

Rekomendacja ZEF

IO to film, który bazuje na emocjach i jest bardziej doświadczeniem kinowym niż obserwacją treści. W pierwszej kolejności oddziałuje na poziomie zmysłowym, bliżej mu do poezji niż prozy. Wymaga od widza uważności i skupienia, wrażliwości, a także przygotowania do odbioru filmu bez wyraźnie zarysowanej akcji.

Świat widziany oczami osiołka wyraźnie zmierza ku zagładzie. Oglądamy siebie oczami zwierząt; nasza brutalność, głupota, pazerność i inne ludzkie przywary sprawiają, że człowiek zdaje się być najgorszym z żyjących stworzeń, a  zwierzę stanowi tu mocny kontrast do gatunku ludzkiego. 

Ilość problemów współczesnego świata, jakie pojawiają w filmie, jest imponująca - istnienie cyrków, podziały klasowe, migracje, hodowla zwierząt, konflikty między ludźmi, konsumpcjonizm. O każdej z tych spraw można porozmawiać, stawiając ciekawe pytania problemowe, np. jakie jest źródło konfliktów między ludźmi? Jaka jest natura człowieka? Czy jesteśmy w stanie stworzyć lepszy świat?

Film może stanowić podłoże do rozważań nt. człowieczeństwa i tego dokąd zmierza świat. Może być również pretekstem do rozmowy o prawach zwierząt: wykorzystywaniu zwierząt w cyrkach, losie zwierząt hodowlanych a także wegetarianizmie. Jego wartość edukacyjna to przede wszystkim uwrażliwienie na los zwierząt ale też skłonienie do refleksji nt. kondycji współczesnego człowieka.

Olga Tokarczuk powiedziała o IO: „Ten film czyni nas lepszymi”. Warto dać mu tę szansę.

Film oceniało 4. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Karolina Giedrys-Majkut, Iwona Kwincińska, Jolanta Synowiec

io-oscar

Ocena natężenia treści spornych: umiarkowanie

Film przesycony jest nastrojem niepokoju, który ma oddawać dezorientację opuszczonego, wędrującego zwierzęcia. Reżyser buduje tę atmosferę poprzez oszczędność informacji i dialogów, a także przez poetyckie obrazy, w których pojawia się mocne, czerwone światło i zagadkowe przedmioty, postacie. Wiele scen pokazuje przemoc wobec zwierząt, a także brutalność ludzi wobec innych ludzi (scena pobicia przez kiboli, morderstwo  kierowcy tira, okrucieństwo wobec zwierząt hodowlanych). Dla osób wrażliwych na krzywdę zwierząt może być zbyt trudny w odbiorze.

Metryka filmu

Opis filmu

„IO” to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina.

Historia „IO” za sprawą niezwykłego zwierzęcego bohatera wykracza poza ludzką perspektywę, ale to przede wszystkim film głęboko humanistyczny – manifest w obronie tego, co pozostało w nas niewinne. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Ten portret zbiorowy, który jednak nie traci z oczu pojedynczej mrówki, łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne. Swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.