Film dokumentalny Vermeer. Blisko mistrza rejestruje genezę i etapy powstawania wystawy zebranych dzieł Johannesa Vermeera w Rijksmuseum. Towarzyszymy muzealnikom, historykom sztuki, ekspertom, kolekcjonerom, handlarzom sztuki w odkrywaniu fenomenu holenderskiego malarza, który zachwyca i intryguje nieustannie od XVII wieku. Tym samym obserwujemy nie tylko, jak wielka może być miłość do sztuki (malarstwa), ale również jak może wzbogacać życie i rozwijać ludzką wrażliwość. To bez wątpienia jedno z najważniejszych tu zagadnień edukacyjnych – ukazanie młodym ludziom dobroczynnego obcowania ze sztuką, a zarazem przypomnienie, że sztuka to emocje. Reżyserka, dobierając odpowiednich rozmówców – ekspertów, przybliża biografię Johannesa Vermeera, przedstawia jego największe dzieła, a co ważne, robi to stosując narrację pełną zagadek. Angażuje widza w odkrywanie szczegółów tworzenia, tajemnic i kontrowersyjnych hipotez naukowców. Pokazuje, że Vermeer to twórca niejednoznaczny, który nie tylko wyznaczył trendy i zasady w sztuce malarskiej, ale wykształcił swój specyficzny warsztat i styl. Dzieła holenderskiego mistrza są omawiane i analizowane, nie tylko pod mikroskopem, ale i przy pomocy najnowszych technologii badawczych. Poznajemy ich historię, rozmaite możliwości interpretacyjne i ulegamy wciąż niewyjaśnionej tajemnicy całej twórczości Vermeera. To materiał filmowy, który niewątpliwie docenią nauczyciele plastyki, historii sztuki, ale również języka polskiego, przygotowujący uczniów do egzaminów maturalnych, na których można wykorzystać dzieło malarskie jako kontekst. Dla wychowawców to z kolei inspirujący punkt wyjścia do rozmów: jak rozkochać się w sztuce, jaką rolę pełnią współczesne muzea, jak wzbogaca nas obcowanie ze sztuką. Obraz będzie interesujący przede wszystkim dla uczniów klas humanistycznych, zwłaszcza wybierających się na studia z zakresu historii sztuki, wychowania plastycznego, kierunków artystycznych. Poszerzy wiedzę o malarstwie holenderskim, a przede wszystkim o samym Vermeerze, o kompozycji obrazu, perspektywie, roli światła i innych zagadnieniach z obszaru teorii malarstwa. Dodatkową wartością filmu jest ukazanie, że sztuka może być odmiennie interpretowana, że dziełu sztuki można nadawać różny, czasem diametralnie inny sens. Zdjęcia w filmie nawiązują do obrazów mistrza, starają się naśladować grę świateł. To także pole do rozmów o powiązaniach malarstwa i filmu. Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film; Katarzyna Jaruszewicz-Kot, Małgorzata Stasikowska-Lis, Jarosław Skulski
|
Bohaterem tego fascynującego dokumentu jest człowiek, który potrafił stworzyć wszechświat w rogu pokoju i jak nikt umiał uchwycić i uwiecznić ulotne, intymne chwile - Johannes Vermeer, jeden z największych malarzy w historii. Zgodnie z obietnicą w tytule, Blisko mistrza zdejmuje słynne dzieła ze ścian, wyjmuje z ram i zabiera do laboratorium, by ukazać nam w zbliżeniu oszałamiające detale – na przykład Dziewczyny z perłą - i odsłonić ukryte pod farbą warstwy. Twórcy pozwalają nam tez zajrzeć za kulisy najgłośniejszej wystawy tego roku, na której amsterdamskie Rijksmuseum zgromadziło większość z istniejących 35 obrazów genialnego Holendra. Nakręcony z iście detektywistyczną pasją film pozwala odkryć mistrza na nowo. To opowieść o twórcy, który pozostawił po sobie więcej zagadek, niż dzieł, o skomplikowanych losach rozproszonych po największych muzeach świata obrazów, ale przede wszystkim próba zrozumienia co czyni Vermeera Vermeerem. Sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem? Blisko mistrza podejmuje bowiem ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów. Dokument Suzanne Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. Vermeer. Blisko mistrza opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo. |