Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Tatami

Potencjał edukacyjny 7 z 10 gwiazdek
7 / 10
Atrakcyjność dla widza 8 z 10 gwiazdek
8 / 10

Rekomendacja ZEF

Tatami to świetnie zrealizowany film, znakomicie pokazujący jak silnie polityka związana jest ze sportem. To seans obowiązkowy nie tylko przed wielkimi imprezami sportowymi – takimi jak igrzyska olimpijskie – który pozwala zajrzeć za kulisy i na własne oczy obserwować uwikłanie zawodników w ideologię.

Tytułowe tatami, czyli mata do walki judo, to symboliczne pole konfliktów - tych większych, związanych z polityką, a także tych wewnętrznych, które targają głównymi bohaterkami.

Chociaż większość scen rozgrywa się w trakcie jednego dnia i w jednym miejscu współcześnie gdzieś w Europie oraz koncentruje się wokół zawodów sportowych, to dowiadujemy się bardzo dużo o przeszłości i teraźniejszości bohaterek - przede wszystkim w kontekście tego, że są obywatelkami Iranu i w swoich działaniach muszą ściśle przestrzegać wytycznych władz państwa, które reprezentują na sportowej arenie międzynarodowej.

Film w przejmujący sposób ukazuje sytuację dwóch kobiet – marzącej o wielkich zwycięstwach Leili oraz doświadczonej trenerki Maryam. Ambicje zawodniczki nie mają jednak znaczenia w świecie, gdzie decyzje o losach sportowców podejmowane są w gabinetach polityków. Leila zaczyna być usilnie przekonywana do wycofania się z prestiżowych zawodów właśnie ze względów politycznych. Dochodzi do paradoksalnej sytuacji: im więcej zwycięstw odnosi, tym więcej wokół jest strachu i niezadowolenia. 

Tatami reprezentuje głęboko wrażliwe kino, które pod wierzchnią warstwą tematyczną zawodów judo prezentuje bardzo wiele aspektów oporu wobec polityki i patriarchalnych schematów myślowych.

Ten czarno-biały amerykańsko-gruziński obraz jest świetnie zrealizowanym thrillerem, w którym znakomicie zbudowano napięcie. To niewątpliwy atut tego filmu, bo taka konwencja może spodobać się młodym ludziom. Wątki w nim poruszone skłaniają do dyskusji na wiele ważnych tematów. Można omówić przykłady działania państw opresyjnych, w których władza za pomocą środków przymusu zabiera wolność, narusza prawa i sprowadza obywatela do roli biernego statysty - poddanego.

Film jest luźno oparty na prawdziwej historii irańskiego judoki, a zamiana bohatera męskiego na postać kobiecą pozwala dodatkowo pochylić się nad sytuacją i rolą kobiet w krajach islamskich. Można też poruszyć wątek konfliktów politycznych w tej części świata i ich podłoża historycznego.

Należy jednak podkreślić, że przedstawione w filmie sytuacje mogłyby dotyczyć nie tylko sportowców, i nie tylko z Iranu. Podobne naciski dotyczyły i dotyczą także osób z kręgu kultury czy nauki, pochodzących z krajów o ustrojach totalitarnych, gdzie dobro indywidualnych ludzi czy zespołów, ciężko pracujących na sukcesy w swoich dziedzinach, wcale nie jest ważne, bo liczy się tylko specyficznie pojmowany interes państwowy. 

Film jest opowieścią, zachowaną w estetyce czerni i bieli, która przez większą część czasu zamyka bohaterów wraz z widzem w ograniczonej przestrzeni. Wydaje się, że ta dwubarwność świata przedstawionego ma na celu ukazanie dylematów Leili w pozornie zero-jedynkowym systemie, ale jej historia jest uniwersalna i ponadczasowa.

Tatami to trzymająca w napięciu historia o odwadze i sile. O marzeniach o sprawiedliwej rywalizacji i wolności. Film świetnie ukazuje uwikłanie jednostki w niezwykle skomplikowane etycznie sytuacje, jej zależność od ideologii, a także konformizm i rozpad więzi. Gruzińsko-amerykańska produkcja przywodzi wręcz na myśl polskie kino moralnego niepokoju, takie jak Barwy ochronne, Amator czy Wodzirej. Choć wydźwięk filmu jest niewątpliwie uniwersalny, ma on oczywiście głównie wymiar doraźny i aktualny. Przede wszystkim zwraca uwagę na trudną sytuację irańskich kobiet, które cały czas toczą nierówną walkę o godność, wolność i obyczajową swobodę.

Film oceniało 4. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Katarzyna Jaruszewicz-Kot, Kaja Łuczyńska, Elżbieta Piotrowicz, Kamila Szwarc

449789578_851161047044360_3233813334677479110_n

Ocena natężenia treści spornych: bardzo mało

Atmosfera zagrożenia, zastraszanie, silna presja psychiczna, samookaleczenie.

Metryka filmu

Opis filmu

Leila, gwiazda irańskiego judo, ma szansę zdobyć pierwszy złoty medal dla swojego kraju na mistrzostwach świata. Za jej sukcesami stoi trenerka i była zawodniczka Maryam. Wśród rywalek jest reprezentantka Izraela i to z nią być może Leila zmierzy się w końcowej rozgrywce. Politycznie taka konfrontacja byłaby nie do przyjęcia dla irańskich władz. Leila musi więc dokonać wyboru. Czy ugiąć się pod presją wysłanników reżimu, o co błaga ją Maryam? Czy też samotnie walczyć – nie tylko o mistrzowski tytuł, lecz o godność, honor i wolność osobistą? Surowe represje za nieposłuszeństwo grożą zarówno Leili i Maryam, jak i ich rodzinom. Podczas zawodów ważą się losy obu kobiet.


Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.