Film Sekrety mojego taty w formie odpowiedniej dla młodego widza (estetyka, narracja) dotyka problemu traumy Shoah oraz opowiada o tym, w jaki sposób doświadczenia ocalałych wpływają na drugie pokolenie -czyli na ich dzieci, które (mimo że same nie doświadczyły tej tragedii) pośrednio przez życie z jej naocznymi świadkami są w nią wplątani. Główny bohater- Michel próbuje się uwolnić z tego jarzma i nawiązać jakąś nić porozumienia z ojcem. Czymś takim staje się dla niego ich wspólne rysowanie, które w przyszłości znów ich połączy. Film przeznaczony jest dla odbiorców w różnym wieku. Na pewno nie tylko młodsi widzowie będą potrzebowali wprowadzenia czy komentarza kontekstowego po seansie (np. historycznego, psychologicznego, kulturowego). Chociaż historia rozpoczyna się w roku 1959 i obejmuje kilkanaście lat, to retrospekcje pokazują ważne dla jednego z bohaterów wydarzenia, które miały miejsce 20 lat wcześniej. Dzięki animowanej opowieści, w której nie wszystko jest pokazane wprost, widz poznaje czyjąś osobistą opowieść o tym, jak globalna historia wpływa na losy jednostek. Archiwalia włączone do filmu mogą stanowić bardzo cenne źródła dla zajęć historycznych o obozach koncentracyjnych oraz o procesie Eichmanna. Film porusza także temat pamięci społecznej, która jest budowana między innymi poprzez wysłuchiwanie świadków. Dodatkowo widzowie dowiadują się więcej o tradycjach żydowskich różnego typu (religia, ale też organizacja życia w kibucu). Po seansie z jednej strony można porozmawiać o II wojnie światowej, obozach zagłady, antysemityzmie, traumie ocalałych, dawaniu świadectwa, pociąganiu do odpowiedzialności za zbrodnie; a z drugiej - o relacjach w rodzinie, dorastaniu, różnych uczuciach, postawach, reakcjach, wartościach; o funkcjonowaniu pamięci; o roli sztuki w życiu człowieka (zarówno twórców jak i odbiorców)- co daje możliwość poruszenia problematyki uniwersalnej i ponadczasowej. Ponieważ film jest ekranizacją autobiograficznej powieści graficznej oraz zachowuje wizualne cechy pierwowzoru, można także rozważyć różne aspekty łączenia sztuki obrazu i słowa; porozmawiać o rozumieniu pojęcia komiks - o rodzajach, wartości i popularności tego typu tekstów kultury. Nie zapominając o potencjale i różnorodności filmów animowanych, zwracając uwagę nie tylko na możliwe przesłania czy walory graficzne, ale także na inne aspekty- np. dźwięk czy ruch. Seans filmowy może być też punktem wyjścia do ćwiczeń plastycznych, np. próby odzwierciedlania i przekształcania rzeczywistości, realistyczne i karykaturalne przedstawianie postaci i świata, obrazy wielokolorowe i czarno-białe.
Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film; Justyna Budzik, Agata Hofelmajer-Roś, Elżbieta Piotrowicz
|
Śmierć młodszego brata głównego bohatera, zachowanie ojca wobec dzieci - uznanie misji dziejowej za ważniejszą niż dobro rodziny, sceny z obozów koncentracyjnych (animacja oraz archiwalia).
Michel i jego młodszy brat Charly dorastają w Belgii w latach 60-tych. Obaj wiedzą, że ich tata skrywa tajemnicę, o której nie chce nikomu powiedzieć. To milczenie rzuca cień na szczęśliwe życie rodzeństwa. Chłopcy wiedzą tylko, że ich ojciec przyjechał do Belgii, kiedy miał 20 lat i tu założył rodzinę. Michel i Charly czują jednak, że muszą poznać problemy, z którymi ich tata zmagał się w dzieciństwie, aby móc wyrosnąć na silnych i niezależnych ludzi. Nadszedł czas, aby uwolnić się od przeszłości.