Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Kos

Potencjał edukacyjny 7 z 10 gwiazdek
7 / 10
Atrakcyjność dla widza 8 z 10 gwiazdek
8 / 10

Rekomendacja ZEF

Kos to jeden z najciekawszych filmów o tematyce historycznej, jaki powstał w polskim kinie w ostatniej dekadzie. To opowieść skupiona wokół postaci Tadeusza Kościuszki, ale co ciekawe, nie jest ona w całości oparta na jego losach. Reżyser bardzo świadomie i innowacyjnie bawi się sposobem opowiadania historii i mechanizmem tworzenia narracji (zarówno tej indywidualnej, jak i historyczno-narodowej).

Ogromny potencjał edukacyjny filmu tkwi w ukazaniu jak tworzy/opowiada się historię oraz jak wyróżnia się „zwycięzców” i domniemanych „przegranych”. Maślona pokazuje zupełnie innego Kościuszkę niż tego, którego pamiętamy ze szkolnych podręczników, obrazów i legend. Historia (w tym historia narodowa) nie jest „raz nam dana”, jednowymiarowa i obiektywna, lecz jest pewnym procesem, którego charakterystyka zależy w dużej mierze od opowiadającego. Od uwarunkowań konwencji, w której ten opowiadający zdecyduje się nakreślić zdarzenia i postaci.

Maślona nie romantyzuje historii, lecz demitologizuje ją, biorąc na warsztat tragiczne losy ludności chłopskiej. Kos to wartościowa opowieść o trudach emancypacji pewnej grupy bohaterów. Opowieść o dziejowej niesprawiedliwości i potrzebie wolności, która niesie w sobie bardzo uniwersalne i cenne przesłanie. Film pokazuje drogę tych, którzy nie chcą już „być opowiadani”, a chcą świadomie rozpocząć tworzenie własnej narracji.

Niewątpliwym atutem filmu w kontekście edukacji jest odwaga, z jaką Paweł Maślona podchodzi do polskiej mitologii, jak też wielość zaproponowanych przez niego skrótów myślowych i metafor, które aż się proszą o „rozpakowanie”, interpretację i ripostę.

W odróżnieniu do sporej części współczesnej polskiej produkcji historycznej, Kos nie jest „lekcją historii na ekranie”, tylko lekcją kreatywnego, a zarazem krytycznego myślenia. Film udowadnia – co jest niezwykle ważne w dobie współczesnych informacji prasowo-medialnych, fake newsów – jak istotne jest świadome i krytyczne patrzenie na fakturę świadectw historycznych i medialnych, które prowadzą następnie do kreowania sądów o rzeczywistości.

Kos z pewnością przyciągnie uwagę uczniów, co można wykorzystać nie tylko do uzupełnienia ich wiedzy historycznej czy rozwoju kompetencji analizy źródeł. Połączenie wątków historycznych z komentarzem społecznym może przyczynić się do rozwoju świadomości obywatelskiej nastolatków i do ich refleksji nad tym, czym był i czym dzisiaj jest patriotyzm.

Należy jednak zaznaczyć, że walory edukacyjne filmu będą w dużej mierze zależały od właściwego dobrania grupy wiekowej i gotowości do dodatkowej pracy ze strony nauczyciela. Film prezentuje bardzo konkretną, autorską wizję naszej historii, która wymaga świadomego, krytycznego podejścia. Pedagog decydujący się na wykorzystanie tego filmu, powinien zapoznać się z nim przed zajęciami, by zyskać pewność, że jest odpowiedni dla danej grupy wiekowej, jak też liczyć się z tym, że uczniowie obcować będą z wypowiedzią wymagającą komentarza i rozmowy.

Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Dominika Zielińska, Diana Dąbrowska, Karolina Giedrys-Majkut

 

kos_net

Ocena natężenia treści spornych: dużo

Wiele scen przemocy fizycznej i psychicznej. Czarny humor dotykający m.in. kwestii rasizmu i klasizmu (stanowiący istotny budulec filmowej kompozycji w stylu iście postmodernistycznym)

Decydując się na wykorzystanie tego filmu na zajęciach szkolnych należy dobrze dobrać grupę docelową, kierując się nie tylko granicą wiekową, ale i dojrzałością odbiorcy. Przed wizytą w kinie opiekun powinien zapoznać się z tematyką i wątkami obecnymi w filmie. Projekcji powinna towarzyszyć rozmowa.

Metryka filmu

Opis filmu

Wiosna 1794 roku. W Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko (Jacek Braciak), który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo (Jason Mitchell). Tropem Kościuszki, wraz z listem gończym, podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz Dunin (Robert Więckiewicz), który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.