Kajtek Czarodziej przedstawia świat sprzed wielu lat, ale pokazane w nim tematy, zachowania, relacje są ponadczasowe. Historia chłopca, który odkrył w sobie niezwykłe moce i myśli, że dzięki temu pokona trudności oraz rozwiąże wszystkie problemy (nie tylko własne i swojej rodziny), jest ciekawa i wielowątkowa. Film z pewnością znajdzie swoich zwolenników. Młodzi aktorzy starają się stanąć na wysokości zadania, a ci, którzy lubią występujących w nim przedstawicieli starszego pokolenia, nie będą zawiedzeni. Także oglądający z uczniami nauczyciele odkryją tu sporo pretekstów do dyskusji po seansie. Rozmawiać można i o odkryciach naukowych, i o wielokulturowości, i o przyjaźni, i o miłości, i o zdradzie czy śmierci… Ciekawe mogą być też wymiany myśli o relacjach międzypokoleniowych, rówieśniczych i rodzinnych; o naszych reakcjach na odejście bliskich; o postawach przyjmowanych w różnych sytuacjach; o istocie dobra i zła; o odpowiedzialności; o szkole kiedyś i obecnie; o tęsknocie, pasji, pragnieniach… Jednak z racji wielowątkowości oraz zasugerowania bardzo różnych obszarów tematycznych najmłodsi widzowie mogą się nieco pogubić, a zauważenie i zrozumienie niektórych kontekstów (np. wielokulturowość- tradycje żydowskie, realia życia w przedwojennej Polsce) będzie możliwe dopiero po ich omówieniu po seansie. Jednych odbiorców zachwyci połączenie realizmu z fantastyką, pomieszanie komizmu ze smutkiem i grozą; dla innych może być to niespójne, zbyt kontrastowe, zaburzające odbiór filmu jako całości. Podobnie może być z oceną tempa narracji- nierównego, czasem bardzo powolnego, niemal kontemplacyjnego; a czasem bardzo szybkiego. Po prostu - film warto zobaczyć, żeby wyrobić sobie własne zdanie. Warto zwrócić uwagę na walory wizualne filmu - scenografię, kostiumy, światło i zdjęcia, dzięki którym twórcy stworzyli pełny, spójny, wiarygodny obraz świata sprzed niemal stu lat, a jednocześnie wykreowali różne nastroje - co może być punktem wyjścia do ćwiczeń plastycznych. Scenariusz jest inspirowany przedwojenną książką dla dzieci pt. Kajtuś czarodziej autorstwa Janusza Korczaka i to daje możliwość wykorzystania seansu do zajęć łączących czytanie i omawianie fragmentów utworu z mówieniem o różnych aspektach filmu; do rozmowy o ekranizacjach - sposobach wykorzystania materiałów literackich przez twórców filmowych. A przy okazji - do nawiązania do postaci Harry’ego Pottera - bohatera bardziej znanego współczesnym młodym odbiorcom - i do porównania go z wymyślonym przez Korczaka chłopcem-czarodziejem. Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Jarosław Basaj, Elżbieta Piotrowicz
|
Chyba każde dziecko pragnie posiadać czarodziejskie moce. A co, kiedy to marzenie się spełni? Kajtek, nastoletni chłopiec o wyjątkowo krnąbrnym usposobieniu, wychowuje się z tatą i babcią. Klasowy psotnik pewnego dnia odkrywa w sobie nadnaturalne umiejętności. Niecodzienny talent w połączeniu z niesfornym charakterem chłopca oznaczają spore kłopoty nie tylko dla szkoły, ale i dla całego miasta. Czarodziejskie moce przejmują bowiem kontrolę nad życiem Kajtka, który od teraz rozprawia się zarówno z nielubianymi nauczycielami, jak i całą szkolną społecznością, zdobywając sympatię i sławę wśród rówieśników. Sytuacja zaczyna się komplikować, gdy o obdarzonego magicznymi zdolnościami chłopca zaczynają rywalizować siły dobra i zła. W którą stronę pójdzie młody czarodziej?