Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Ja, kapitan

Potencjał edukacyjny 8 z 10 gwiazdek
8 / 10
Atrakcyjność dla widza 7 z 10 gwiazdek
7 / 10

Rekomendacja ZEF

Historia dwójki nastolatków, którzy podejmują decyzję o ucieczce z rodzinnego Senegalu do Europy. Są konsekwentni i zdesperowani, bo Europa jawi im się jako miejsce zapewniające karierę i dobrobyt. Film opowiada o ich wędrówce, pokazuje skutki naiwności i wiary w dobro człowieka i świata. Na początku chłopcy są „dobrymi dzieciakami”, dla których liczą się więzy rodzinne i brak przemocy. Ich przekonania poddawane są dramatycznej i tragicznej próbie w długiej drodze, z której nie odwrotu. Oglądając ich wyczerpującą i pełną niebezpieczeństw podróż stajemy się świadkami ich dorastania i przemiany.

Wartością tego filmu jest możliwość podjęcia rozbudowanej i wielowątkowej rozmowy na temat migracji ludzi na świecie, ale także kształtowanie wyobrażeń na temat „innego” świata. Dla Afrykańczyków to Europa, dla nas to Afryka czy Azja.

Finał filmu pozwala z łatwością przewidzieć dalsze wydarzenia. Pozorny sukces bohatera i pozornie optymistyczne zakończenie jest początkiem kolejnego dramatu, którego może się spodziewać tylko widz znający, przynajmniej powierzchownie, sytuację emigrantów w Europie. Zakładając, że nie jest to wiedza powszechna, fabuła filmu pozwala na rozmowę na ten temat i poszukiwanie informacji. 

Można także mówić o filmie w kontekście moralnych wyborów – opuszczenie przez głównego bohatera matki i sióstr i podjęcie decyzji o samodzielnej, potajemnej wyprawie do lepszego świata, śmierć kobiety na pustyni i konieczność pozostawienia jej (sytuacja tragiczna), czy wreszcie wykorzystywanie przez „piratów” ludzkiej desperacji, samotności, znalezienia się w sytuacji bez odwrotu i stworzenia swego rodzaju fabryki czerpania zysków przez ograbianie tych, którym miało się pomóc.

Ja, kapitan pokazuje również słabo znane w Europie różne aspekty kultury ludu Wolof, jednocześnie przedstawia je w bardzo aktualnych realiach kryzysu migracyjnego. To ważne, że film wyraźnie akcentuje perspektywę głównych bohaterów (emigracyjną), historię ich trudnej podróży/drogi, przetrwania jednostki, dystansując się od powielania antyimigracyjnych stereotypów.

Historia dwóch nastoletnich bohaterów jest wciągająca, prawdopodobna, w zdecydowanej większości realistyczna; a wplecione w obrazowanie elementy wierzeń podkreślają subiektywizm, dodają różnorodności, pozwalają widzowi odrywać się na krótko od poważnych egzystencjalnych problemów. 

Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Katarzyna Michalska, Kamila Szwarc

 

 

ja-kapitan_plakat1-700x1050

Ocena natężenia treści spornych: dużo

Wiele scen przemocy psychicznej i fizycznej (tortury, pobicia), śmierć, przekupstwo, często opresja, handel ludźmi, szantaż. Straszne warunki podróżowania, przetrzymywania i pracy migrantów, wielokrotne wymuszenia, porzucenie ludzi na pustyni.

Metryka filmu

Opis filmu

Seydou i Moussa to dwaj nastolatkowie, którzy nie boją się marzyć. Widzą, że rodzinny Dakar nie jest w stanie zaoferować im wiele, a perspektywa lepszego życia i upragnionej muzycznej kariery czeka na nich z dala od afrykańskiego kontynentu. Celem bohaterów nowego filmu Matteo Garrone staje się zatem Europa. W tajemnicy przed rodzinami chłopcy przygotowują się do dalekiej podróży. Grają na imprezach, by zebrać niezbędne środki, i coraz bardziej dojrzewają do tego, by – być może na zawsze – opuścić swoich bliskich. Nie zdają sobie jednak sprawy, że droga ku lepszej przyszłości okazać się może wyjątkowo kręta. A niebezpieczeństwo będzie czyhało na nich nie tylko za sprawą wyczerpującej przeprawy przez kolejne afrykańskie kraje, ale i ludzi, którzy z pośredniczenia w nielegalnym przerzucie imigrantów uczynili swój sposób na życie. W chwilami baśniowej konwencji kina drogi włoski twórca mierzy się z kluczowym problemem dzisiejszego świata, pokazując perspektywę wykluczonych i oddając głos tym, których zwykle się go pozbawia.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.