Film ukazuje wpływ ideologii na psychikę - zarówno dzieci jak i dorosłych. Przedstawia mechanizmy propagandy, skutki indoktrynacji, degradację systemu wartości. Naiwna wiara młodych bohaterów w szlachetność skonfrontowana zostaje z cynizmem i zakłamaniem dorosłych.
Wymowa filmu jest wartościowym komentarzem do obecnej sytuacji wojennej w Ukrainie; przekonuje, że wojna jest złem, niesie ze sobą strach i cierpienie niewinnych ofiar, w tym dzieci. Konstrukcja bohaterów pokazuje młodym odbiorcom przemianę postaw i właściwe wzorce postępowania. Film jest wartościowym przykładem na rozliczenie z niemiecką przeszłością, związaną z gloryfikacją ideologii jednorodnego państwa narodowego. Może stworzyć pretekst do rozmowy na temat wartości pokoju, prawdziwego bohaterstwa, empatii i współczucia. Na uwagę zasługuje dbałość o realia czasów drugiej wojny światowej.
Eksperci oceniający film: Iwona Bartnicka, Jarek Basaj, Jarosław Skulski, Artur Lecybil, Bolesław Drochomirecki, Agnieszka Piotrowska-Prażuch
Tematy , związane z wojną i śmiercią, używanie broni przez dzieci, przemoc fizyczna i psychiczna, strach, zagrożenie, niebezpieczeństwo. Projekcji powinno towarzyszyć wprowadzenie do filmu i/lub dyskusja. |
Niemcy. Rok 1945. Kiedy życie w Monachium, ze względu na wojnę, robi się coraz bardziej niebezpiecznie, Felix wraz ze swoją Mamą wyjeżdżają na wieś. Choć wokół kwitną łąki, a powietrze pachnie wiosną, tu również widać samoloty i słychać ryk syren. W nowej rzeczywistości Felix musi nie tylko przyzwyczaić się do obcego domu, ale również przekonać do siebie rówieśników. Kiedy chłopiec zaprzyjaźnia się z Karrim, synem lokalnego dowódcy, zaczyna coraz bardziej podzielać jego poglądy i fascynować się ideologią nazistowską. Wkrótce jednak będzie musiał zmierzyć się z niespodziewanymi wydarzeniami i odpowiedzieć na trudne pytania. Dlaczego uznajemy kogoś za wroga? I co w rzeczywistości oznacza bohaterstwo? |