Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Lingui

Potencjał edukacyjny 5 z 10 gwiazdek
5 / 10
Atrakcyjność dla widza 6 z 10 gwiazdek
6 / 10

Rekomendacja ZEF

Film o prawach kobiet, feminizmie, kobiecej solidarności oraz walce o godność i lepsze życie. Mimo, że jego akcja dzieje się w Czadzie, porusza tematy uniwersalne, istotne w każdej szerokości geograficznej. 

Choć wydaje się, że kluczowym problemem filmu jest prawo do aborcji piętnastoletniej dziewczynki, w istocie opowiada o  więzi między matką i córką  oraz kobiecej solidarności, ponad różnicami kulturowymi.

Poruszana tematyka daje się łatwo zestawić z pracą „Red dress” metyskiej artystki Jamie Black, oddającej hołd dziewczynom porywanym, gwałconym i mordowanym wzdłuż kanadyjskiej Autostrady Łez czy twórczością muzyczną Yael Deckelbaum  – izraelskiej piosenkarki i gitarzystki, aktywistki, autorki piosenki „Prayer of the Mothers”, wykonywanej przez zespół kobiet izraelskich i palestyńskich:  żydówek, chrześcijanek i muzułmanek oraz świeckich. To właśnie idea tego filmu – matki, które same dziedziczą traumę związaną z kobiecością i macierzyństwem, próbują przerwać błędne koło historii, które nakazuje im cierpieć w  milczeniu i godzić się na zasady stworzone przez świat mężczyzn.   

Film pozwala zobaczyć również polski problem związany z tematem prawa do aborcji w uniwersalnym kontekście.

Eksperci oceniający film: Katarzyna Jaruszewicz-Kot,  Iwona Kwincińska, Katarzyna Michalska

LINGUI_plakatPL_LQ

Ocena natężenia treści spornych: mało

Cały film porusza tematy problematyczne: aborcja, obrzezanie, gwałt, przemoc, dyskryminacja, opresyjność religii, patriarchat.

Metryka filmu

Opis filmu

Kameralna, poruszająca do głębi opowieść o matce, która podejmuje najwyższe ryzyko, by ocalić córkę i o opresji, z której rodzi się kobieca solidarność. To także niezwykłej urody kino nasycone poezją i prawdziwy obraz części świata, którą dotąd oglądaliśmy oczami zachodnich twórców czy podróżników.

Amina mieszka na rozpalonych słońcem przedmieściach stolicy Czadu, Ndżameny, gdzie samotnie wychowuje piętnastoletnią Marię. Każdy dzień jest walką o to, by los córki był lepszy od tego, który stał się udziałem jej matki, ciężko pracującej na kruchą stabilizację. Ale jeden dzień i jedna wiadomość wystarczą, by świat bohaterek „Lingui” runął jak domek z kart. Maria jest w ciąży i chce ją usunąć. W kraju, w którym aborcja jest zarówno grzechem, jak i przestępstwem, pomoc zrozpaczonej nastolatce niesie ze sobą ogromne ryzyko. Czy Amina zdecyduje się na walkę, która z góry wydaje się przegrana?  

Słowo „lingui” oznacza w Czadzie „więź” – ze wspólnotą, z najbliższymi. Relację, z której wynika wzajemna troska i odpowiedzialność. Film Harouna z niezwykłą empatią portretuje solidarność rodzącą się pomiędzy bohaterkami zmuszonymi walczyć o swoją godność w brutalnej, patriarchalnej rzeczywistości. To także pełna mocy i nadziei na lepsze jutro opowieść o dojrzewaniu do samostanowienia i wyzwalaniu się spod władzy stereotypów dzięki aktom solidarności i troski.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.