Przejdź do sekcji:
Zobacz profil na platformie Facebook Zobacz profil na platformie Instagram Zobacz profil na platformie Youtube Zobacz profil na platformie TikTok

Królestwo zwierząt

Potencjał edukacyjny 7 z 10 gwiazdek
7 / 10
Atrakcyjność dla widza 7 z 10 gwiazdek
7 / 10

Rekomendacja ZEF

Królestwo zwierząt zaprasza widzów przede wszystkim do refleksji na temat świata zwierząt, relacji człowieka z przyrodą oraz odwiecznego konfliktu natury z kulturą. Film robi to w daleki od dydaktyzmu i monotonii sposób, który może być bardzo atrakcyjny dla młodego widza.

Historia w konwencji science-fiction osadzona jest w niedalekiej przyszłości, kiedy to świat ogarnięty jest zagadkową epidemią przemieniającą ludzi w zwierzęta. Wytrawny widz zauważy tu wiele motywów znanych z filmów katastroficznych czy dystopijnych opowieści o epidemii zombie, które umieszczają francuską produkcję w złożonej sieci filmowych i (pop)kulturowych kontekstów. 

Wiele motywów obecnych w filmie posiada dodatkowe, alegoryczne znaczenie. Tajemniczej epidemii trudno nie powiązać z niedawną pandemią Covid-19, a przemiany zachodzące w ciele głównego bohatera z łatwością można porównać z procesem dojrzewania, który również transformuje ciało młodego człowieka, a czasem może być on bardzo trudny dla dorastającej osoby. Zwrócenie uwagi na jego „zwierzęce”, fizjologiczne aspekty (zmieniające się podczas pokwitania ciało może wydawać się obce; pojawia pociąg erotyczno-miłosny) może być ciekawym punktem wyjścia do rozmowy.

Kolejnym ważnym obecnym w filmie tematem jest relacja ojca z synem. Dojrzały mężczyzna stara się chronić swoje dorastające dziecko, uczyć empatii, a jednocześnie szanować rodzącą się odrębność młodego człowieka. Początkowo sprawuje bardzo ścisłą kontrolę nad synem, co jednak nie przynosi zamierzonego skutku, i ostatecznie musi podjąć wiele trudnych decyzji, dotyczących dalszego losu potomka. Generalnie w filmie ich relacje pokazane są w bardzo nietypowej, trudnej sytuacji, co prowokuje do rozmowy na temat dylematów rodzinnych w kryzysowych, niecodziennych, czasem dramatycznych chwilach życia.

To również opowieść o inności. Twórcy wykorzystują wspomnianą wcześniej prostą metaforę epidemii, w wyniku której część ludzkości powoli zmienia się w zwierzopodobne stworzenia. Wielu ludzi boi się tych istot– chociaż nie ma informacji, że „zezwierzęceniem” można się zarazić – i chce je odgrodzić od „zdrowej” reszty. Inność rodzi złość, strach oraz potrzebę odseparowania, żeby wciąż w codzienności panowała „normalność”. Postacie zwierzoludzi można uznać za ucieleśnienie wszystkich „odmiennych” – np. osób z niepełnosprawnościami, problemami psychicznymi, czy po prostu w jakiś sposób odbiegających od tego, co społeczeństwo uznaje za standard.

Ten zestaw zagadnień poruszany przez film daje duże pole do dyskusji o społeczeństwie, roli jednostki w nim; o tym, co jest normą i dlaczego; a także jak różni się odbiór człowieka przez niego samego, jego rodzinę i ogół.

Królestwo zwierząt to nie tylko świetny seans dla dojrzewającej młodzieży i szansa na mądrą i dobrą dyskusję w szkole, ale także idealny film do oglądania z rodzicami, żeby poprzez wymianę poglądów lepiej zrozumieć uczucia targające w nastoletnim okresie dzieckiem, ale i jego opiekunami.

Należy jednak zaznaczyć, że twórcy filmu portretuje naturę w bardzo dosłowny, naturalistyczny sposób. Ludzko-zwierzęce hybrydy chwilami przypominają postaci z horrorów, w czym pomaga świetna charakteryzacja aktorów. We francuskim filmie „zarażeni” kierują się zwierzęcymi instynktami, są nieokiełznani i dzicy. Takie przedstawienie wiąże się z pewną dozą przemocy, krwi i transformacji ciała, które mogą okazać się trudne dla wrażliwych widzów.

Obraz może być także pretekstem do rozmowy na temat relacji człowieka z naturą. Podczas rozmowy na najbardziej podstawowym poziomie można poruszyć kwestie związane z poszanowaniem przyrody, ale warto sięgnąć nieco głębiej i porozmawiać o przemianach, jakie następowały w relacji człowieka do natury podczas procesu dziejowego.

Film wskazuje i otwiera na perspektywę przemian, jakie cały czas toczą się w świecie przyrody. Z tego też powodu może być również przyczynkiem do rozmowy o tolerancji i akceptacji transformacji, które następują nie tylko w przyrodzie, ale i w życiu społecznym czy cywilizacyjnym.

Film daje duże możliwości do dyskusji w zakresie problematyki człowieczeństwa i jego granic. Porusza temat relacji, zaufania i straty. Znaczna część filmu toczy się w środowisku młodzieżowym i w tym sensie posiada też cechy kina inicjacyjnego: dojrzewanie, akceptacja, seksualność i obecna w obrazie w szczególny sposób przemiana. Tematy te mogą być atrakcyjne dla odbiorcy w wieku adolescencji, kiedy następuje szczególny rozwój tożsamości i świadomości.

Wszystkie opisane aspekty mogą okazać się bardzo intrygujące dla nastoletnich widzów i stanowić świetny punkt wyjścia do wielu inspirujących dyskusji.

Obraz może być również wykorzystany podczas pracy z osobami z zaburzeniami psychicznymi, daje bowiem duże możliwości do przepracowania problematyki inności, wyobcowania, jak również akceptacji i wsparcia (szczególnie cenny wydaje się tutaj aspekt relacji ojca z synem).

Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Michał Kubica, Kaja Łuczyńska, Mateusz Żebrowski

1716582972611

Ocena natężenia treści spornych: umiarkowanie

Kilka drastycznych scen przemocy. Widok martwych ciał; niepokój (a nawet obrzydzenie) mogą budzić pokazywane przemiany ciała - fizyczne transformacje prezentowane naturalistycznie. Scena erotyczna (w ciemności - bez widocznej nagości). Brutalność agresywnego świata zwierząt.

 

Metryka filmu

Opis filmu

W niedalekiej przyszłości przez ludzką populację przetacza się epidemia niewyjaśnionych mutacji genetycznych. Za ich sprawą niektórzy jej przedstawiciele zaczynają coraz bardziej upodabniać się swoim wyglądem i zachowaniem do zwierząt. Te obdarzone nadludzkimi umiejętnościami hybrydy uznawane są jednak za zagrożenie i izolowane w specjalnych ośrodkach. Jedną z osób dotkniętych taką mutacją jest Lena - żona François. Na wieść o wypadku konwoju w dzikiej części lasu i ucieczce transportowanych w nim hybryd, mężczyzna wspólnie ze swoim 16-letnim synem Emilem wyrusza na desperackie poszukiwanie swojej partnerki. Będzie to wyzwanie zarówno dla ojcowskiej relacji François ze swoim dzieckiem jak również dla całej trójki jako rodziny. Czeka ich prawdziwe emocjonalne trzęsienie ziemi, które wystawi wszystkich na próbę.

Zobacz inne filmy

Pokaż inne filmy

Partnerzy i instytucje wspierające ZEF

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich, zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.