Braty to przykład filmu z nurtu coming of age, który można zestawić z takimi tytułami, jak Ostatni komers czy Chleb i sól . Wszystkie one kreślą portret współczesnych, młodych ludzi, każdy na swój sposób.
W warstwie fabularnej film daje ogromną przestrzeń do rozmowy na temat trudnej granicy pomiędzy byciem dzieckiem i dorosłym. Czy dorosłym jest Bartek - handlujący narkotykami, nonszalancko podchodzący do życia ojciec, który próbuje poradzić sobie ze stratą żony za pomocą narkotyków, czy może Filip – postępujący moralnie, uczciwie i konsekwentnie? Znajdujemy tu także pretekst do rozmowy o wartościach moralnych, charakterystycznych dla pokolenia bohaterów oraz o znaczeniu otoczenia, w którym się wychowujemy dla kształtowania charakteru. Wpływ, jaki na Filipa ma starszy brat oraz grupa rówieśnicza może posłużyć do rozmowy o złudnej wolności, o życiu bez zobowiązań, bez planów na przyszłość i bez myślenia o konsekwencjach podejmowanych działań. Otwarte zakończenie jest ciekawym punktem wyjścia do rozmowy o dalszych losach bohaterów.
Twórcy filmu Braty mają świetne oko do interesujących plenerów, czego efektem są znakomite, czarno-białe zdjęcia dodające filmowej rzeczywistości poetyckości i uniwersalności. Wspaniale filmują zarówno zrujnowany skatepark, jak i wielkie, odczłowieczone blokowisko, przywodzące na myśl określenie asfaltowa dżungla. Zarówno zdjęcia jak i ograniczone do minimum dialogi, liczne spowolnienia akcji oraz podążanie kamerą za bohaterami, przywołują skojarzenie z filmem dokumentalnym, co znacząco wpływa na odbiór filmu.
Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film; Iwona Bartnicka, Katarzyna Michalska
Dialogi pełne są wulgaryzmów. Bohaterowie piją alkohol, biorą narkotyki, palą papierosy. Pokazana jest nagość, śmiała scena seksu w samochodzie, występują aluzje i żarty o charakterze seksualnym.
Pojawiają się sceny przemocy fizycznej i psychicznej oraz zachowania agresywne i nieakceptowane społecznie – kradzież, niszczenie mienia.
UWAGA! Decydując się na wykorzystanie tego filmu na zajęciach szkolnych należy dobrze dobrać grupę docelową, kierując się nie tylko granicą wiekową, ale i dojrzałością odbiorcy. Przed wizytą w kinie opiekun powinien zapoznać się z tematyką i wątkami obecnymi w filmie. Projekcji powinna towarzyszyć rozmowa.
Głównym bohaterem filmu jest Filip, który ma siedemnaście lat, stoi u progu dorosłości, ale to jeszcze dzieciak, który kocha jeździć na deskorolce. Od zawsze żyje w cieniu starszego brata, który jest dla niego mentorem, a teraz wprowadza go w dorosłość. Bracia kilka miesięcy wcześniej stracili matkę i od tego momentu nic już nie jest takie samo. Obydwaj muszą bardzo szybko wydorośleć. Ich ojciec, niegdyś świetny tata i mąż, to teraz ćpun, który - pogrążony w żałobie i depresji - zamyka się w swoim pokoju i dzięki narkotykom jest w stanie zapomnieć o cierpieniu. Filip wierzy, że kiedyś silne więzy rodzinne wrócą i będzie pięknie jak dawniej. Ale czasu nie da się cofnąć, a życie intensywnie pcha do przodu. Przedwcześnie zmuszeni do odpowiedzialności za samych siebie, Braty, próbują łapać ostatnie momenty fałszywej beztroski. Jeżdżą na deskorolce, włóczą się po przedmieściach, kręcą blanty, uprawiają seks w pierwszych sportowych samochodach, którymi później palą gumy w opuszczonych hangarach. Nie zdają sobie sprawy, że niebawem czeka ich trudny egzamin z braterstwa.