Zamek porusza aktualne problemy współczesnego świata. Jest fragmentem historii trzech pokoleń kobiet, z których każda boryka się z innymi trudnościami. Widzimy problemy związane ze starością, kobietę w średnim wieku - pianistkę, zmuszoną do pracy fizycznej w przetwórni ryb, oraz nastolatkę, samotnie walczącą o lepsze jutro. Dziewczyna wplątana zostaje w sprawy dorosłych, a ciężka sytuacja materialna i brak wsparcia emocjonalnego matki, skłaniają ją do nieetycznych zachowań i złych wyborów.
Film stanowi ciekawe spojrzenie na sytuację emigranckiego dziecka w obcym kraju. Uczy empatii, jest próbą pochylenia się nad sytuacją młodych ludzi, którzy mierzą się z trudną sytuacją ekonomiczną i często zmuszeni są do przejmowania odpowiedzialności za dorosłych. W kontekście uczniów ukraińskich, borykających się ze zmianą stylu życia, utratą dawnych przyjaciół, częstą rezygnacją z marzeń i dawnych planów, może stać się punktem wyjścia do rozmowy w klasie. Może także skłonić do zadawania pytań. Jak radzić sobie z codziennością, gdy ktoś bliski zachoruje na Alzheimera? Czy marzenia można realizować za wszelką cenę? Dlaczego imigranci nie wracają do ojczyzny, skoro na obczyźnie i tak trudno im związać koniec z końcem i wykonują pracę daleką od pasji i ambicji?
Zamek zmusza młodego widza do wyjścia ze swojej strefy komfortu. Może być impulsem do działań na rzecz emigrantów bądź ludzi starszych przebywających w domach opieki, jak również pacjentów hospicjów.
Film oceniało 4. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Anna Stadnik-Wójtowicz, Jolanta Synowiec, Jarosław Skulski
Środowisko, w którym przebywa bohaterka, nie jest przyjazne dla dziecka. Dorośli przeklinają, kradną, zajmują się dilerką i przemytem. Choroba - na którą cierpi babcia – sprawia, że widz musi zmierzyć się z trudnymi emocjami. Pokazane są sceny przemocy i śmierć samobójcza.
UWAGA! Decydując się na wykorzystanie tego filmu na zajęciach szkolnych należy dobrze dobrać grupę docelową, kierując się nie tylko granicą wiekową, ale i dojrzałością odbiorcy. Przed wizytą w kinie opiekun powinien zapoznać się z tematyką i wątkami obecnymi w filmie. Projekcji powinna towarzyszyć rozmowa.
Monika jest trzynastolatką, która niedawno przeprowadziła się z matką pianistką i babką z Litwy do Dublina. Dziewczynka marzy o zostaniu muzykiem. W końcu udaje jej się zagrać z matką na lokalnym pogrzebie, a po występie, kobiety zostają zaproszone przez tajemniczego, starszego impresario do zagrania na deskach popularnego "Zamku". Matka Moniki jest jednak realistką i nie bacząc na marzenia córki, decyduje się sprzedać jej instrument. Nastolatka nie daje za wygraną i postanawia zawalczyć o swoją przyszłość.