Wraz z dystrybutorem Gutek Film przygotowaliśmy wyczerpujący EDUBOOK (w załączniku), który może stanowić idealne dopełnienie filmu Picasso. Buntownik w Paryżu. Gorąco zachęcamy do korzystania z niego; szczególnie przez licea i szkoły szkoły plastyczne.
Materiał może stać się także przyczynkiem do dyskusji w momencie zagrania filmu na DKF oraz na pokazach z dyskusją. Zachęcamy do udostępniania edukbooka prowadzącym.
Rekomendacja ZEF
Film Picasso. Buntownik w Paryżu to dokumentalna produkcja o klasycznej formie, która nie stroni od pomysłowych rozwiązań i nowoczesnych środków wyrazu, mających uatrakcyjnić opowieść. Klasyczne "gadające głowy" współistnieją tu z pulsującą muzyką elektroniczną, a materiały źródłowe o artyście przeplatają się z bardzo osobistą narracją irańsko-francuskiej aktorki Miny Kavani. Całość tworzy spójną, niejednoznaczną, wieloaspektową i dopracowaną wizualnie opowieść o niesamowitym artyście oraz - pod różnymi względami - kontrowersyjnym człowieku.
Twórcy filmu unikają nachalnego biografizmu na rzecz ujętej w ramy dokumentu refleksji nad rolą sztuki, imigracją oraz koncepcją kultury narodowej
. Uczynienie nadrzędną narratorką-komentatorką aktorki, która, podobnie jak Picasso, wyemigrowała do Francji, by tam realizować karierę filmową, sprawia, że film staje się uniwersalną dyskusją nad problemem społeczno-kulturowej izolacji i obcości, a zatem kwestiami tak bardzo dziś aktualnymi.
Kolażowa konstrukcja narracyjna oraz położenie akcentu na rolę muzyki i montażu dynamizują dramaturgię filmu i budują napięcie. Twórcy zbliżają się w stronę dokumentu fabularyzującego bądź kreacyjnego, co czyni film atrakcyjnym dla młodego odbiorcy. Na dodatek postawienie akcentów na pytaniach retorycznych przyczynia się do zaangażowania widza i stanowi niejako zaproszenie do refleksji nad poruszaną w filmie problematyką.
Film będzie szczególnie wartościowy dla uczniów zainteresowanych historią i sztuką, głównie z klas humanistycznych czy szkół plastycznych, ale może też być punktem wyjścia do rozmów o relacjach międzyludzkich, inspiracjach, rywalizacji, a także przekraczaniu różnorakich granic. Dokument, oprócz tego że przybliża sylwetkę i twórczość tak istotnego dla rozwoju sztuki XX-wiecznego artysty, jest równocześnie lekcją analizy sztuki i krytycznego myślenia.
Edubook przygotowały: Kaja Łuczyńska, Dominika Zielińska, Elżbieta Piotrowicz