WYRÓŻNIENIE ZEF na 9. MFF KINOLUB Rzeszów 2024
Za wciągającą historię, w której łączą się ważne wątki przeżywania straty, odnajdowania się w nowym miejscu, pokonywania trudności ekonomicznych i społecznych oraz budowania relacji ze społecznością zamieszkania. Film w nienachalny sposób przedstawia też model ekologicznego biznesu, prowadzonego z uważnością na potrzeby lokalne, dobrostan istot żywych, a także z dbałością o najnowsze trendy w promocji działań w mediach społecznościowych. Jury rekomendujące film: Justyna Budzik, Agata Hofelmajer-Roś, Maciej Witkowski --------------------------------------------- Film porusza ważną w dzisiejszych czasach kwestię masowej produkcji żywności i dobrostanu zwierząt. Ukazuje bezsilność jednostki i lokalnych społeczności w starciu z system i wielkimi producentami. Jednak młodzi bohaterowie dają nadzieję na lepsze jutro. Zmiany są nieuchronne, a dorośli powinni uczyć się od nich działania, a nie biernie przyglądać się światu i akceptować to, co jest. “Każda porażka jest szansą na coś lepszego”- jak mawiała matka głównego bohatera Maxa. Młodzi przyjaciele swoją kreatywnością i zaradnością potrafią pokonać system, a zainspirowani przez nich do działania dorośli mogą odzyskać utraconą godność i pokonać swoje własne demony. Najkrócej rzecz ujmując, film w przystępny, pełen humoru sposób wprowadza elementy edukacji ekologicznej ( problem chowu klatkowego zwierząt) oraz ekonomicznej (biznesplan, rachunek ekonomiczny, ograniczenia prawne, rola marki). Wartością jest też pokazanie z dużą życzliwością słabości dorosłych ( np. nieporadności życiowej czy braku pracy nad relacjami rodzinnymi). Niewątpliwie sprawdzi się w rozmowach z dziećmi na temat bycia zaradnym, przedsiębiorczym, stawiania pierwszych kroków w biznesie; problemów małych, niezależnych firm, które muszą mierzyć się z konkurencją, przepisami czy systemem. Te poważne tematy są podane w sposób dostosowany do młodszego odbiorcy. Przekaz odnośnie warunków chowu kur i różnic między rodzinnymi fermami a koncernami został przedstawiony na tyle prosto i zrozumiale, że ułatwi wprowadzenie i omówienie zagadnienia ekohodowli, nastawionej na zapewnienie dobrostanu zwierzętom gospodarskim. Wspomniana jest również rola mediów społecznościowych w promocji, a także potrzeba budowania marki, by dotrzeć do odbiorców; co można wykorzystać na zajęciach poświęconych marce współczesnych internetowych idoli, obserwowanych przez dzieci i młodzież; to może być atrakcyjne dla uczniów, którzy bardzo często żyją równocześnie w świecie online i offline. Nie wolno pominąć wątku nadużywania alkoholu przez jednego z dorosłych bohaterów, co powoduje problemy zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym oraz jego późniejszej próby odzyskania szacunku ze strony rodziny i do samego siebie. Ten aspekt można z powodzeniem wykorzystać w wartościowej rozmowie o używkach. Całość jest generalnie ciepłą historią; w mądry sposób podkreślającą, jak ważna jest współpraca i przyjaźń, jak wiele można nauczyć się od innych, ale i pokazującą, jak trudna bywa tęsknota za bliskimi, którzy odeszli. Film oceniało 4. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Iwona Bartnicka, Anna Gawrysiak-Knez, Ewa Towarek, Paula Zalewska
|
Spożywanie alkoholu (problem alkoholowy w rodzinie), jazda pod wpływem (pan Piwko – współpracownik głównego bohatera - prowadzi auto będąc pod wpływem, dzieci odwożą go do domu, w którym widać nadużywanie alkoholu,
Chociaż ma tylko 12 lat, Max jest przedsiębiorcą. Niestety, z powodu przeprowadzki do odległej wsi musi zamknąć swoją firmę. Kiedy jednak w nowym miejscu Max zauważa kurczaki w stodole swojego kuzyna Charles’a, dostrzega też sposób na powrót do biznesu. Aby założyć ekologiczną fermę, chłopcy łączą siły z Alice, popularną youtuberką.