Zachwyca dopracowaną formą i bogatą w znaczenia treścią. Dziki robot to niezwykła animacja, która oczarowuje designem postaci, ciekawą kreską i hipnotyzującą płynnością form. To film, na który patrzy się z przyjemnością i który rozwija w młodych widzach poczucie estetyki. Animacja, oparta na popularnej książce Petera Browna, ma ogromny potencjał edukacyjny. Może angażować zarówno dzieci, jak i dorosłych w głębszą refleksję na tematy społeczne, ekologiczne i technologiczne. Po seansie można na zajęciach polonistycznych poćwiczyć tworzenie charakterystyki postaci, porozmawiać o ich przemianach. Na zajęciach plastycznych - tworzyć własne kreacje robotów czy zwierząt lub innych elementów świata natury. Możliwości są niemal nieskończone! Animacja, podobnie jak książka, przedstawia podróż robotki Roz, która uczy się życia w dzikiej przyrodzie. Taki temat pozwala twórcom wizualnie ukazać piękno natury, różnorodność ekosystemów oraz harmonię między zwierzętami. Edukacyjny potencjał tkwi w pokazywaniu młodym widzom, jak ważna jest ochrona środowiska oraz troska o przyrodę, zwłaszcza w kontekście wyzwań klimatycznych. Wizualizacja tych elementów w filmie animowanym może głębiej zapadać w pamięć niż same opisy słowne. Roz, która jest robotem, uczy się emocji i nawiązywania relacji z dzikimi zwierzętami. Proces ten może pobudzać w młodych widzach rozwijanie empatii, zwłaszcza gdy obserwują, jak maszyna nawiązuje więzi i zaczyna rozumieć, co to znaczy współpracować i dbać o innych. W animacji emocje bohaterów są wyrażane nie tylko przez dialogi, ale także przez gesty, mimikę i otoczenie, co może być bardziej przystępne dla dzieci w rozumieniu skomplikowanych relacji. Film stymuluje też kreatywne myślenie, rozwija umiejętność rozwiązywania problemów i współpracy. Dziki robot porusza również aktualne tematy związane z rozwojem technologii i sztucznej inteligencji. Widzowie będą mogli zastanowić się jak technologia może współistnieć z naturą, jakie są granice odpowiedzialnego korzystania z technologii oraz jak maszyny mogą adaptować się do środowiska. Wzorem najlepszych dzieł z gatunku science-fiction, Dziki robot wiele mówi o nas, otaczającym nas świecie oraz naszym możliwym przyszłym losie. Niezwykle istotna jest postać gąsiątka, którym opiekuje się filmowy robot. To zwierzątko znacznie mniejsze i słabsze niż inni przedstawiciele gatunku, które nie ma szans na przeżycie bez wsparcia innych, ale gdy je otrzymuje, dosłownie „rozwija skrzydła”. Bohater ten może kojarzyć się z osobami z niepełnosprawnościami, a jego historia inspiruje do wsparcia i działań na rzecz dostępności. Widzowie, zarówno dzieci, jak i dorośli, mogą wynieść z filmu ważne lekcje o poświęceniu, trosce o innych i budowaniu relacji opartej na wzajemnym wsparciu. To doskonały materiał do refleksji i rozmów na temat relacji międzyludzkich, wychowania i odpowiedzialności w kontekście rodziny i społeczeństwa.
Film oceniało 3. ekspertów ZEF. Eksperci rekomendujący film: Kaja Łuczyńska, Elżbieta Piotrowicz, Maciej Witkowski |
W filmie jest kilka scen, które mogą silnie oddziaływać na młodszych widzów (utrata rodziny przez gąsiątko, straszna burza, zagrożenie życia zwierząt w trakcie mroźnej zimy, sceny walki z robotami atakującymi zwierzęta i niszczącymi las, pożar lasu).
Historia robota Rozzum, w skrócie "Roz", który rozbija się na niezamieszkanej wyspie i musi się przystosować do surowego otoczenia. Stopniowo uczy się jak przetrwać, buduje relacje ze zwierzętami, a nawet zostanie przybranym rodzicem osieroconego pisklęcia. To piękna opowieść o odkrywaniu siebie, wskazująca pomost między technologią a naturą oraz poruszające spojrzenie na to co tak naprawdę znaczy bycie żywą istotą. |